Slike su bile skandalozne: tako radikalne, tako subjektivne, tako nove, tako različite. Kada su prvi put javno predstavljeni u proljeće 1874. u ateljeu fotografa Nadara u Parizu, naišli su na podsmijeh i podsmijeh. Šta su tamo slikali oni podmazivači? Scene iz slobodne prirode? U jarkim bojama? Čudno primećen? Htjeli su da dočaraju svoje utiske, mon dieu! Izložba je propala, gotovo ništa nije prodato.
Činjenica da spontane presude ne traju uvijek nikada nije bila jasnija. 150 godina kasnije, ogorčeni slikari dugo su bili među najpoznatijim u istoriji umetnosti: Klod Mone, Edgar Dega, Pol Sezan, Pjer-Ogist Renoar, Kamil Pisaro, Bert Morizo. Nekoliko od 160 tada izloženih radova postiglo je svjetsku slavu, a posebno Moneov “Utisak, izlazak sunca” po kojem je pokret dobio ime. Ono što je bilo posebno i moderno u novom stilu je to što su slikari izlazili napolje i prikazivali ono što su videli i osetili. U tom smislu, njihovi motivi se mogu locirati u Francuskoj – svi oni takođe govore o istoriji zemlje.
Claud Mone (1840–1926), “Utisak, izlazak sunca” Mone je 1872. naslikao Havr u jutarnjem svetlu sa prozora svog hotela. Želio je da uhvati trenutni vizuelni utisak. Slika koju je dvije godine kasnije prikazao na prvoj salonskoj izložbi zajedno s još osam svojih radova, dala je naziv novom umjetničkom pokretu.
Berthe Morisot (1841–1895), “Marine” Luka Lorient u zapadnoj Francuskoj 1869. Berthe Morisot je bila jedina umjetnica na izložbi Salona 1874. Imala je blisko prijateljstvo s Édouardom Maneom, a 1874. se udala za njegovog brata Eugènea .
Alfred Sisley (1839–1899), “Trajekt na Île de la Loge” U jesen 1872. Sena se izlila iz svojih obala i Sisley je bio fasciniran odrazima na površini vode. Godine 1873. prodao je sliku za 200 franaka.
Pierre-Auguste Renoir (1841–1919), “Plesač” Jedno od sedam Renoirovih djela na izložbi. Za njega sasvim netipično – baletske scene su zapravo bile Degasova specijalnost.
Camille Pissarro (1830–1903), “Neustadt Garden in Pontoise”, 1873 Pissarro je živio u Pontoiseu od 1866. do 1883. sa nekoliko prekida. Više puta je prikazivao gradić i njegovu okolinu.
Paul Cézanne (1839–1906), “Kuća obješenog čovjeka” Naslov zvuči jezivo, ali scena djeluje tako prijateljski: 1873. godine, Cézanne je naslikao grad Auvers-sur-Oise, gdje je živio pored svog prijatelja Camille Pissarro. Nije poznato da li je stanovnik idilične kuće zaista nasilno preminuo.
Edgar Degas (1834–1917), “Na trkama na selu” Sport i rekreacija bili su popularne teme za impresioniste, a i u tome su bili revolucionarni: Degasova mirna porodična scena na konjskim trkama nastala je u Argentanu u Normandiji godine. 1869.
150 godina umjetničke revolucije – izložbe povodom godišnjice
Pariz, 26. mart – 14. jul Musée d’Orsay prikazuje oko 130 radova na spektakularnoj izložbi do državnog praznika.
Giverny, 29. mart – 30. jun Izložba “L’Impressionnisme et la mer” je u Moneovom domu sa legendarnom baštom. vidjeti
Nant, 23.3.–23.6. Musée des Beaux-Arts predstavlja radove iz doba vrhunca impresionizma, poput onih Gustava Caillebottea.
Berlin, 27. septembar – 26. januar 2025 Alte Nationalgalerie prikazuje Moneove rane pariške gradske pejzaže, koji su uveliko uticali na njegove prijatelje slikare.
Keln, 15. mart – 28. jul “1863 A Paris A 1874” u Muzeju Wallraf-Richartz osvjetljava početke umjetničkog pokreta.
(focus)
(NovaSloboda.ba)