Iz stare štampe – Domaće vijesti, pokus sa ugljem iz rudokopa, Narodna Sloboda, 1919. godine

U listu Narodna Sloboda, list za politiku, prosvjetu i gospodarstvo, broj 6. od 18. januara 1919. godine, koji je izlazio u Mostaru, u rubrici Domaće vijesti, objavljen je tekst o pokusima sa ugljenom iz vihovićkom ugljenokopu.

Tekst je u arhivi pronašao Branko Vučina, Ovom prilikom mu se zahvaljujemo.

“Domaće vijesti.

Prvi pokusi sa ugljenom iz vihovićkoga ugljenokopa (kod Mostara).

22. o. mj. dovršio je ovdašnji želj. natpovjerenik, inžinir g. Ramsauer Robert prve pokuse sa uglenom iz vihovićkoga rudokopa. Pokusi su načinjeni s vozovima 141—138 izmegju Mostara 1 Huma.

Teret voza 141 u 270/244 t i 69/61 osovina,

Teret voza 138 u 191 t i 48 osovina.

Bruto težine ugljena s kolima 16.780 kg

Tara težina kola 5.619 kg

Neto težina ugljena 11.120 kg

Težina preostalog ugljena nakon

pokusa. . . 2.860 kg

Upotrebljeni ugljen 8.260 kg

Lokomotiva je primila vode 27.500 lit

Preostalo je vode 3.000 lit.

Upotrebljena voda 24.500 lit

Gubitak vode (za snabdijevanja)

uzeto sa 250 lit.

Ostaje ishlapljene vode. . 24.250 lit.

l kg ugljena ishlapljuje 2.93 kg vode.

Težina ostataka u ormariću za

pepeo i u odjeljku za dim, . . 1.400 kg

Ostatak od 100 kg ugljena 18 kg

Primjećuje se, da je ovaj ostatak još nešto veći gubitkom varnica.

Ugljen sagorijeva s jakim, svijetlim, dugim plamenom, ne daje izvaraka (troske, taloga, mutljaga)

ni izasutaka, ali razvija ipak jak plin, veoma neugodna vonja (po kaučuku ?).

Pokus je načinjen s najboljim strojem (serija IV a 5) drž. bos, herc. željeznica i nakon ispiranja

njegova kotla.”

Prilog: Rudnik Mostar, željeznička stanica, voz 1919.

Priredili: Armin Džabirov, Tibor Vrančić, Smail Špago

(NovaSloboda.ba)

Komentariši