Moral, vladanje, uvrede, klevete u srednjem vijeku u Mostaru
Iz Sidžila mostarskog kadije 1632-1634
(453 – Registracija o moralnom vladanju građana)
(Povod pisanju dokumenta) je ovo:
Husein-čelebi pred časnim šerijatskim sudom, u prisutnosti hadži-Balizade Ibrahima čelebije, dao je ovu izjavu:
„Neka on dodede svoga sina Mustafu čelebiju na svijetli šerijatski sud“.
Ibrahim čelebi na to je odgovorio:
“On je zajedno sa mnom na jednom mjestu, ali nisam u mogućnosti da ga dovedem”.
Na to je Husein-čelebi rekao:
„Zahtjevam da se saslušaju lica koja se nalaze ovdje na sudu i kažu kakvo je Mustafino vladanje“.
Kad je od uglednih ljudi iz grada Mostara zatraženo da se izjasne o vladanju spomenutog Mustafe, svi su posvjedočili da je lošeg vladanja Na traženje je upisano u sidžil.
Šuhud-ul-hal:
Osman-efendija, Sulejman-efendija, Abdi-efendija, Jusuf-čelebi i drugi.
(454 Dokazivaje uvrede)
Ibrahim-beg, pred svijetlim šerijetskom sudom, dao je izjavu:
“Moj sin Mustafa nazivao je svog brata kopiletom. I svakog dana on vrijeđa“.
Na traženje Huseina čelebije (to) je upisano.
Šuhud-ul-hal
Gore spomenuti.
(455 – Dokazivanje uvrede)
(Povod pisanju dokumenta) je ovo:
Husein-čelebi pred časnim šerijetskim sudom u prisutnosti Voje Mustafa-bega, dao je ovakvu izjavu:
„On je nazvao moju sestru kahpijom. Zahtijevam da se ispita i sačini zapisnik o tome“.
Poslije saslušanja i opozivanja istinitosti izjave, kad je zatražen dokaz koji bi bio u skladu s njegovim navodima, korektni ljudi Jusuf-aga, sin Čejvan spahije i Bali-beg, sin Jahje, pristupili su šerijatskom sudu radi svjedočenja. Kad je zatraženo da svjedoče, izjavili su:
“Istina je da je Mustafa beg nazvao kahpijom sestru Huseina čelebije. Nama je to poznato i o tome svjedočimo”.
Pošto je svjedočenje primljeno, na traženje je upisano.
Šuhud-ul-hal
Gore spomenuti.
(456 – Dokazivanje klevete)
(Povod pisanju dokumenta) je ovo:
Husein-čelebi pred svijetlim šerijatskim sudom u prisutnosti Ibrahim-bega, sina hadži-Balije, dao je izjavu:
„Ibrahim-čelebi (tvrdi) kako moja supruga ima više ljubavnika u Gabeli i da se zbog toga tamo zadržava“.
(Zahtijevam) da se ispita i da se o tome sačini zapisnik.
Poslije saslušanja i osporavanja izjave Mahmud-beg i Mustafa-čelebi dali su kao svjedoci izjavu koja se podudara s očitovanjem Huseina čelebije.
Na traženje upisano u sidžil.
Šuhud-ul-hal
Gore spomenuti.
(u drugoj dekadi zilhidžeta 1042 (19-28. juna1633.)
.
[IMG]http://i39.tinypic.com/14xgmk2.jpg[/IMG]
.
(Sidžil Mostarskog kadije 1632 – 1634, prevod sa staroturskog, uvod i bilješke: Muhamed A. Mujić, IKRO Prva književna komuna, Mostar, 1987.)
nepoznate riječi:
sidžil – sudski protokol
kadija – šerijatski sudija
kadiluk – prostor koji pokriva nadležni šerijatski sud
šerijatski sud – sud prema islamskim propisima (prema Kur’anu)
šuhud ul hal – svjedok na sudu
hadži – onaj koji je obavio hadž
efendija – imam, hodža
beg – gospodar
ćehaja – domaćin
čelebija – gospodin
kahpija – bludnica
kopile – kurvin sin, vanbračno dijete (podrugljivo)
aga – gazda
spahija – veleposjednik, konjanik u turskoj vojsci
(Riječnikkarakterističneleksikeubosanskomjeziku, Isaković, 1993.)
.
[IMG]http://i41.tinypic.com/r0pimf.jpg[/IMG]
.
Pojašnjenje situacije zapisane u četiri sidžila Mostarskog kadije 1633. godine.
Teško je pohvatati sve konce.
Mustafa čelebija je sin Ibrahima čelebije, i lošeg je vladanja
Husein čelebija tuži Mustafu da je on njegovu sestru nazvao kahpijom (bludnicom)
Ugledni ljudi grada Mostara su potvrdili da je Mustafa lošeg vladanja.
Čak i Mustafin otac potvrđuje da je Mustafa svoga brata nazvao kopiletom i da ga vrijeđa.
Ugledni ljudi su potvrdili da je Mustafa nazvao kahpijom sestru Ibrahim čelebije.
Ali, Husein čelebija tuži i Ibrahim čelebiju, kako on tvrdi, da i njegova žena ima više ljubavnika u Gabeli i da se zbog toga tamo zadržava.
Ugledni ljudi su dali izjavu koja se podudara sa očitovanjem Huseina čelebije.
Sve ovo se dešavalo pred Mostarskim kadijom u drugoj dekadi zilhidžeta 1042. godine, ili od 19. do 28. juna 1633. godine.
Pa budi pametan!
priredio: Smail Špago