Prodaja rakije i vina u srednjem vijeku u Mostaru
(neki su trgovci donosili rakiju i vino u Mostar i prodavali narodu. Građani su napravili predstavku kadiji i tražili da se zabrani prodaja takvih proizvoda. Zabilježeno 16. decembra 1633.)
Iz Sidžila mostarskog kadije 1632-1634
(604 – Registracija predstavke građana)
(Povod pisanju dokumenta) je ovo:
Imam i džematlije muslimani iz mahale Fatime hatun zahtijevali su da se zabrani nekim samo po imenu muslimanima koji sa strane donose rakiju i vino da ih prodaju. Na traženje hadži-Hasana, Redžep-bega i hadži-Ismaila čelebije upisano u sidžil.
Dana 12 džumuda II 1043 (14. decembra 1633.)
Šuhud-ul-hal:
Ibrahim-baša, Hasan-baša i drugi.
(Sidžil Mostarskog kadije 1632 – 1634, prevod sa staroturskog, uvod i bilješke: Muhamed A. Mujić, IKRO Prva književna komuna, Mostar, 1987.)
nepoznate riječi:
sidžil – sudski protokol (Kreševljaković 1935, 57)
kadija – šerijatski sudija
kadiluk – prostor koji pokriva nadležni šerijatski sud
šerijatski sud – sud prema islamskim propisima (prema Kur’anu)
šuhud ul hal – svjedok na sudu
imam – hodža, vjerski službenik
džemat – skupina ljudi oko jedne džamije, vjerska općina
džematlije – članovi džemata
hatun – godpođa
hadži – kojin je obavio hadž
beg – gospodar
čelebija – gospodin
baša – starješina, prvak
(Riječnikkarakterističneleksikeubosanskomjeziku, Isaković, 1993.)
.
[IMG]http://i44.tinypic.com/2ns0so3.jpg[/IMG]
.
na slici: mahala Fatime hatun
.
Mahala Fatime hatun – na uglu glavne ulice i Kazazića sokaka, pored zgrade Dječije biblioteke. Fatime kadun džamija, bila je jedina mostarska džamija s četvrtastom kamenom munarom, koje danas više nema. Zadužbina je to Fatime Šarić, jedine koja je bila žena legator-vakif, iste one dobrotvorke koja je sagradila sahat-kulu u Brankovcu kao i mekteb. Džamija je izgrađena prije 1620.godine, a bila je, takođe, poznata po imenu Kazazića džamija, po Kazazićima, koji su u ovom vakufu vršili neke važne funkcije. Džamije je po poznatim podacima srušena u ljeto 1947.g.
priredio: Smail Špago